Thursday, December 2, 2010

Vad kan göras för att begränsa sjöfartens negativa påverkan på miljön och klimatet?

 
Photo: A Gude Flickr cc-by-sa

Ja, den frågan fick jag igår.

Sjöfarten står för 90 procent av alla internationella godstransporter, fraktar 7,4 miljarder ton gods varje år och förbrukar 370 miljoner ton olja!

På grund av ökad konsumtion i hela världen, förväntas sjöfartens koldioxidutsläpp öka med nästan 40 procent under en 8-årsperiod – från 1,2 miljarder ton (2007) till 2 miljarder ton år 2015!

Enligt en ny rapport från Det Norske Veritas (DNV) kan sjöfarten med enkla medel minska koldioxidutsläpp med 15 procent – och samtidigt spara pengar – genom åtgärder som:
  • Trimning av huvudmaskinen för att spara bränsle.
  • Bättre planering för att reducera bränsleförbrukningen. Att ge full speed i många timmar in mot en hamn, för att sedan ligga ett dygn och vänta, är slöseri med bränsle.
  • Fartygen använder mer bränsle i hårt väder och hög fart. Bättre planering och lägre fart ger lägre bränsleförbrukning
  • Landström         
Teknologiutveckling och nytänk kan ytterligare reducera transportsektorns negativa miljöbelastning. Det tyska företaget SkySails har kombinerat hundraåriga erfarenheter med revolutionerande nytänkande, och hämtat inspiration från kitesurfing i utvecklingen av skärmflyg för lastfartyg.

Genom att använda ett slikt drakliknande segel kan den årliga bränsleförbrukningen minska med 10 – 35 procent, beroende på vindförhållanden. Skärmflyget är stort som en fotbollsplan, har fem gånger större dragkraft än konventionella segel och kan användas i vindhastigheter mellan 7 och 40 knop (12 –74 km/h).

Ett annat exempel på innovation inom sjöfarten är det danska företaget DK Group som 2088 sjösatte ett minibulkfartyg med en inbyggd luftficka i skrovet. Luftfickan bildar ett tunt skikt mellan skrov och vatten som minskar friktionen. Mindre friktion leder till mindre bränsleförbrukning (15 procent) och minskade koldioxidutsläpp.

Ytterligare andra exemple på lösningar är färjor som drivs med solenergi (solcellspaneler) i Hong Kong, landström för alla fartyg som ligger till hamn, och skrovrengöring för att minska friktion och bränsleåtgång.

No comments:

Post a Comment