Tuesday, December 7, 2010

Naturgas ger grönare sjöfart

 Illustration: "© DNV/Making Waves"

Lite har hänt inom sjöfarten de senaste 30-40 åren. Det er i stort sätt samma design och samma bränsle. Fartygen förbränner 370 miljoner ton olja varje år, utsläppen från sjöfarten är större än de totala utsläppen från hela den afrikanska kontinenten, och utsläppen förväntas öka med nästan 40 procent under en 8-årsperiod – från 1,2 miljarder ton (2007) till 2 miljarder ton år 2015, på grund av ökad konsumtion i hela världen.

Men, tack vara utvecklingen av en ny supertanker med nytt renare bränsle och ny design, kan sjöfarten äntligen stå inför ett trendbrott som ger stora miljöfördelar.

Det Norske Veritas (DNV) har utvecklat en supertanker – ”Triality” – som ska drivas med naturgas. Genom att använda naturgas (LNG – Liquide Natural Gas) som bränsle i motorerna i stället för bunkersolja, reducerar man koldioxidutsläppen med 34%, kväveoxid (NOx) med 84% och svaveloxid (SOx) med 94%, samtidigt som fartyget använder 25 procent mindre energi än ett motsvarande konventionellt fartyg.
                                                   
Och med det nya v-formade skrovet elimineras behovet för ballastvatten. (En traditionell tanker behöver i olastat tillstånd ballastvatten för att få ner propellerna i vattnet och tillräckligt djupgående i fören för att undvika bottenslag.)

Koncernchef Henrik O. Madsen är övertygad om att LNG är framtidens bränsle och att de första fartygen kommer att lämna varvet om 2-3 år.

No comments:

Post a Comment